Derfor skal du huske at overveje alternativerne og konkurrenterne

Der er altid alternative og/eller konkurrenter til din idé, dit produkt eller din service. Eller hvis vi vender den rundt, så bør det få dine advarselslamper til at blinke, hvis du ikke kan finde nogle alternativer – det er der ofte en ret god grund til. Det vigtige er hvorfor netop din idé skiller sig ud, eller om den overhovedet gør det.


Alternativerne til din idé er med til at gøre dig skarp på behovet og målgruppen

Jeg kan huske en case vi havde på universitet, hvor Levis havde lavet en konkurrent analyse på deres cowboybukser: Hvad valgte kunderne at bruge deres penge på, hvis de ikke købte cowboybukserne?

Svaret var: Koncertbilletter!

Der er altid alternativer, eller konkurrenter, til det du tilbyder og ved at forstå dem, kan du gøre din pitch og din idé endnu skarpere. Måske du endda indser, at i forhold til målet, så er alternativerne faktisk bedre🤔 Det kan spare dig for flere års kamp og du kan bruge din, og virksomhedens, tid og energi der, hvor det giver endnu bedre mening🙌

At tænke i alternative giver dig mulighed for at forstå, hvad der allerede virker, hvorfor det virker og hvad der skal til for at løse behovet bedre. Det kan også bruges internt i virksomheder til at vurdere, hvilke nye projekter som virksomheder bør gå i gang med, for at nå de fastsatte mål. Det er sjældent at den første løsning/idé er den bedste og mest oplagte idé.

Du kan lytte til hele episode 190 ‘Hvordan kan pitchtræning fremtidssikre virksomheden?’At Turde FM.


Giv mig chancen for at inspirere dig til at se virksomheden i et nyt lys 🤓🙌

Hver uge gør jeg mit bedste for at skabe konkret inspiration til dig der har travlt, men stadig ønsker nyt input. At Turde Bullets er en mail, du kan læse på tre minutter og derefter vælge om det er relevant for dig at dykke yderligere ned i et eller flere af emnerne. Målet er at skabe Danmarks bedste inspirationsmail for dig, der ønsker at skabe fremtidens virksomheder.