Iværksætteri starter (næsten) altid med en (god) idé. Det starter næsten altid med tanken: Hvorfor findes min løsning ikke? Det er yderst sjældent, at jeg møder iværksættere der taler passioneret om et problem, de ønsker at løs for en gruppe mennesker.

“If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions.” – Albert Einstein

Et opslag delt af At Turde (@atturde) den


Drop din idé og fokuser på problemet

Bliv ekspert i problemet, inden du forelsker dig i en løsningen. Det skal du fordi, som enhver anden forelskelse, så ender du med at blive blind på dine alternativer og de fejl din idé har. Kunderne er i sidste ende ligeglad med dit produkt eller service, de er tilgengæld ikke ligeglad med det problem de har. Du undgår også at bygge en smart løsning, til et problem kunderne i sidste ende ikke prioriterer seærligt højt.

Opgaven

Brug 15 min på at overveje følgende:

  • Hvilket problem hos kunderne løser det produkt eller service du gerne vil skabe?
  • Hvor meget fylder problemet i kundens hverdag? I hvilke situationer fylder det mest?
  • Find den mest optimale løsning for problemet, hvis man ser bort fra, hvad der er realistisk for dig
  • Find 10 andre løsninger som du kunne gå igang med, som vil forbedre kundens situation ift. problemet.
  • Skriv tre ting ned, som du aktivt kunne gøre for at forstå problemet bedre.

At kunne forstå kundens problem og finde den bedste løsning kan tage mange år for iværksættere. Du kan altså ikke forvente at 15 minutter løser alle dine udfordringer, men jeg håber det har givet stof til eftertanke. Iværksætteri handler om problemet, ikke løsningen.

Skulle du have mod på daglige taktikker, der skal hjælpe dig videre som iværksætter, så er du velkommen til at følge At Turde på Instagram. Jeg ville også blive glad, hvis du efterlader en lille kommentar nederst på siden🙏