At Turde Bullets #2 – Få styr på den digitale Kunderejse i 2020

Der er mange grunde til, at tomme butikslokaler og faldende omsætning i de resterende butikker, fylder mere i nyhederne. En af grundene er, at kunde-virksomheds forholdet er vendt 180 grader. Det er ikke længere kunderne, der skal komme til virksomhederne, men derimod virksomhederne, der skal komme til kunderne. Ja, jeg ved det godt, det er marketing jeg lige har beskrevet🤷‍♂️
Kampen for fremtidens virksomhed skal vindes ved at forstå den digitale kunderejse.

🕵️‍♂️ Virksomheder, jeres kunderne er på internettet

Det kan ikke komme som nogen overraskelse i 2020 – kunderne går på internettet, når de har et problem. Det betyder selvfølgelig også, når de skal købe noget. Peter Schjødt fortæller i denne episode, hvorfor du ikke kommer uden om at tilpasse virksomheden til kundernes digitale kunderejser. Du ville ikke placere din bagerbutik på en gade, hvor der aldrig kom mennesker forbi uden for. Digitalt gælder de samme spilleregler, her hedder gaden bare (for det meste) Google og butikken er din hjemmeside.

🤴 I de blindes rige, er den enøjede konge

Citatet stammer fra Halfdan Timm og en episode omkring performance marketing og betyder, at du ikke behøver at træffe de bedste beslutninger, bare du træffer bedre beslutninger end dine konkurrenter. data er livsvigtig for at du kan træffe bedre beslutninger i jagten på kunderne. Data kan bl.a. fortælle dig om du har et valg, når det kommer til at være en del af Black Friday, eller hvorvidt din virksomhed har et kundegrundlag om 10 år. Det handler altsammen om at forstå, hvor kunderne kommer fra og hvordan du får fat i dem før konkurrenterne. Virksomheder vinder den digitale krig ved at bruge data.

📟 Data kan både være vejen til succes, eller fiasko

Når nu jeg har hypet data, som våbnet du kan bruge til at vinde fremtiden, er det på sin plads med en lille advarsel. Når virksomheder bruger data til at træffe beslutninger, er det afgørende, at det er den korrekte data og at dataen anvendes korrekt. Hvor virksomheder kunne “nøjes” med at fokusere på ROI (Return On Investment) på annoncerne for et par år siden, er jagten på kunderne blevet mere intensiv i dag. Et af de helt store begreber fra 2019 var attribuering. Attribuering betyder at tilskrive økonomisk værdi til de forskellige kontaktpunkter kunden har på den digitale kunderejse. I 2020 og især B2B er denne rejse blevet mere kompleks og dataen bliver hurtig misvisende. Den udfordring forsøger Steffen Hedebrandt og resten af Dreamdata.io at løse, så virksomheder kan få et bedre billede af, hvor omsætningen stammer fra. Episoden med Steffen er også en reminder om hele tiden at teste sine antagelser også selvom de er baseret på data. Når alt kommer til alt kan både antagelser og data kan være forkerte, eller forældet.

🏃‍♂️💨 HANDLING: Hvordan er din egen kunderejse?

Vi er alle sammen mennesker og selvom vi til tider er ret forskellige, så er vi også ret ens. Du kan med andre ord godt forvente, at dine kunder minder en del om dig, når det gælder købsadfærden. Øvelsen bliver endnu bedre hvis I er flere i virksomheden som deltager og forsøger at svare på:
• Hvad er din købs adfærd, når det gælder forskellige produkter eller service?
• Hvad er det først du gør, når du har et problem?
• Hvordan var din købsrejse ved dit sidste større køb du har foretaget dig?
• Hvordan har du skabt en relation til dine tre favorit virksomheder?
• Hvilken købsrejse er du på lige nu?