Hvorfor er det afgørende altid at skabe en succesfuld businesscase?

En businesscase er et “simpelt” regnestykke, hvor direkte og inddirekte omkostninger ved at vælge din løsning trækkes fra den værdi som kunden får. I B2B salg betyder det i sidste ende, hvor meget du er med til at vækste kundens forretning.

Kunden er i sidste omgang ligeglad med metode og værktøj

En klassisk fejl, som virksomheder kan risikere at begå, er at kigge på de produkter, der er på hylden og forsøge at sælge dem til kunden. Kunden er bare ikke interesseret i produktet, kunden er interesseret i den værdi produktet skaber.

Her har B2B virksomheder en fordel over B2C virksomhederne, fordi det er meget nemmere at forklare den kvantitative effekt af løsningen du er ved at sælge:

  • I kommer til at tjene X ekstra kroner
  • I kommer til at spare X kroner på det
  • I kommer til at spare X antal timer

For at sige det på en anden måde, så vil din B2B virksomhed få nogle udfordringer, hvis du ikke konkret kan forklare, hvordan din løsning vækster kundens forretning. Lige meget hvilket ‘værktøj’ eller metode du sælger til kunden, så sælger du først og fremmest en god businesscase.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen


Episode: #194 – Hvordan skaber Morningtrain værdi for kunderne? med Thomas Østerkjerhuus
Gæst: Thomas Østerkjerhuus
Virksomhed: Morningtrain