Hvordan fungerer Morningtrains maskinrum?
Når du kigger på dine kunder, så er de mest attraktive kunder, de kunder der har en høj ‘Customer Lifetime Value’ (CLV) – de kunder, der giver mest (økonomisk) værdi til virksomheden. Hvis du begynder at se sådan på medarbejderne også, så er det også værd at invester i tiltag som sikrer, at de bliver længere og får de bedste rammer for at levere værdi.
Morningtrain fintuner maskinrummet med indsigt fra tidsregistrering og handling
“Indsigt giver udsyn, men kun handling skaber forvandling”. Oversat kan det betyde at data er afgørende for at du kan spotte potentielle veje at gå, men du skal også turde handle på den viden.
Et af de vigtigste våben i ‘optimeringen’ af maskinrummet i Morningtrain, er den indsigt som ledelsen får gennem deres tidsregistrering. Et værktøj, der bliver brugt til at styre retningen for indsatsområder i virksomheden – og ikke den enkelte medarbejde. Thomas Østerkjerhuus fortæller i episoden, hvilke tiltag Morningtrain har haft succes med at implementere for at lette og optimere de dagelige arbejdsgange og skabe grundlaget for den ‘rette’ kultur. Vi runder bl.a. emner som:
- Derfor skal du nytænke processerne, som understøtter dine medarbejdere. Oplever du tilbagevendende processer, der ikke fungerer optimalt (længere) så skal de nytænkes. Det gælder især i forhold til medarbejderne.
- Lyt til medarbejderne og innover din adfærd. Innovation behøver ikke være at forgå gennem komplicerede projekter, med mange involverede. Nej, du kan bare starte med din egen adfærd.
- Hvilken værdi skaber aktiviteter for medarbejderne?
- Husk at sprøge medarbejderne hvilke aktiviter der skal arrangeres. Virksomhedens medarbejdere har forskellige sociale behov. Prøv at betragt dem som kunder og spørg ind til, hvilke aktiviteter de ønsker.
- Hvilken værdi skaber aktiviteter for medarbejderne? For at virksomheden kan se pointen i at investere i medarbejderaktiviteter, så skal I kunne måle effekten. Men hvordan måler I effekten?
- Hvordan foregår rekrutteringen i Morningtrain? Hvis den perfekte rekruttering var opfundet, så fandtes der ikke fejlansættelser. Det gør der så husk at eksperimenter med rekrutteringen.
- Hvordan foregår onboardingen i Morningtrain? Morningtrain har først i de sidste par år fået (mere) styr på onboardingen, en proces, der nemt bliver overset i en virksomhed med høj vækst.
- Hvilken værdi giver det at dokumentere processer? Dokumentation af processer og tjeklister kan både mindske fejl og forbedre medarbejdernes mulighed for nytænkning og problemløsning.
- Hvorfor er subkulturer så vigtige? Du kan ikke forvente at alle i en virksomhed med 20+ ansatte har lige tætte relationer. Fokuser på at skabe færre med meget stærke relationer.
- Derfor skal virksomheder benytte sig af tidsregistrering. Forestil dig at køre marketing afdelingen uden at brug af data. Sådan er det at lede medarbejderne uden brug af tidsregistrering.
- Udvikling af medarbejderen skal have fokus på målbar adfærd. Det er ikke medarbejderens viden eller stillingsbetegnelse, der skaber værdi for virksomheden. Det er beslutningerne og handlingerne.
- Hvordan fungerer ledelse i Morningtrain? Ledelse kan godt være ret så ukonkret for: Hvad er ledelse? Hvordan foregår god ledelse? Hvorfor overhovedet lede i første omgang?
- Hvordan fungerer TAJSS modellen? TAJSS-modellen skaber rammerne for tydelig sammenhæng mellem løn, karriere, adfærd og ansvar ved klart af definere rollerne.
Halfdan Timm nævnte i en episode, at “I de blindes rige, er den enøjede konge”. Viden og data er et afgørende værktøj i jagten på de ‘bedste beslutninger’. Især et tal er afgørende at kende, når du skal gå fra at træffe ‘okay beslutninger’, til at træffe de ‘bedste beslutninger’: Opportunity cost.
Hvor tidsregistrering kan bruges helt forkert som styrings og kontrol værktøj, kan det også være den bedste investering for de virksomheder, der tør gå forrest og vil det bedste for deres medarbejdere🙌
Episoden er en del af serie ‘Hvordan ser Morningtrains forretningsmodel ud?’, der produceres sammen med Morningtrain.
Tak fordi du læste med🙏
Brian