Hvordan fungerer Morningtrains salgstragt?
Salget er afgørende for at virksomheden også kan eksistere i fremtiden. Salget fungere som virksomehedens hjerte, der pumper de nødvendige ressourcer rundt til virksomhedens vitale funktioner. Morningtrain fokuserer bare ikke lige så meget på ny-salg, som på gensalg og mersalg, og det kan meget vel være en ret så god idé.
Kunderne bliver meget mere værdifulde for virksomheden, når de køber igen og igen
Morningtrain har været gennem den helt ‘klassiske’ udviklling fra at være produktdrevet til at være værdidrevet. Den process har gjort at de idag ser hele slagsprocessen på en helt ny måde, hvor de har mere fokus på bunden af salgstragten end toppen. Thomas Østerkjerhuus deler i episoden bl.a. erfaringerne omkring emnerne:
- Kan virksomheden sælge uden at have sælgere ansat?
- Virksomheden skal bygges op omkring mersalg. Kunder er dyre. Så hvis du ikke har mersalg og gensalg som topprioritet og kun fokuserer på nysalg, så får du udfordringer i fremtiden.
- Derfor skal du se salget som et samarbejde der skaleres over tid. Et samarbejde forudsætter at begge parter får lige meget ud af at arbejde sammen. Det kræver dog, at du formår at opbygge tillid løbende.
- Hvorfor er customer lifetime value et af de vigtigste tal i din virksomhed? Ønsker du at vækste din virksomhed, er det afgørende at du køber de rigtige kunder, til den rette pris. Begge dele kræver at du kender CLV.
- Hvorfor er customer succes fremtiden?
- 2/3 dele af din omsætning skal komme “af sig selv”.
- Virksomheder skal have et langsigtet syn på salgstragten.
- Sådan spiller content marketing sammen med branding.
- Hvordan ser kunderejsen ud i Morningtrain?
Hele virksomhedens forretningsmodel centraliseres omkring tre vigtige punkter:
- Hvordan leverer vi mest værdi for vores kunder?
- Hvilke kunder leverer vi den værdi til?
- Hvordan sikrer vi at kommercialiserer den værdi bedst?
Ved hele tiden at blive klogere på de tre spørgsmål, så har virksomheden også mulighed for at udfordre og udvikle salgsprocessen og den tilhørende salgstragt. Næste skridt i udviklingen af din slagsproces, er måske at ændre på dit produktsortiment, eller skabe en ny service, der kan understøtte en længervarende værdiskabelse og derfor også gensalg og mersalg.
Episoden er en del af serie ‘Hvordan ser Morningtrains forretningsmodel ud?’, der produceres sammen med Morningtrain.
Tak fordi du læste med🙏
Brian